Sluta spara in på skolan under pandemin

När helgen är slut hälsar jag på mina lärarkollegor i arbetsrummet. Vi är glada över att se varandra igen och som vanligt har de flesta arbetat obetald övertid.

Att lärarna är underbemannade och har för många arbetsuppgifter i relation till sin nuvarande 45 timmarsvecka är ett faktum, skriver signaturen En trött fröken.

Att lärarna är underbemannade och har för många arbetsuppgifter i relation till sin nuvarande 45 timmarsvecka är ett faktum, skriver signaturen En trött fröken.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2021-03-30 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En kollega har rättat hela helgen, en annan har planerat eftersom hen fick vikariera under sina planeringspass i veckan och en annan har suttit i telefon med bekymrade föräldrar. Det fanns inte tid för detta i schemat under den betalda arbetsveckan heller.



Att lärarna är underbemannade och har för många arbetsuppgifter i relation till sin nuvarande 45 timmarsvecka är ett faktum. Den som anser något annat kan gärna få gå med mig under en arbetsdag eller två för att inse att så är fallet. 

Ändå skär kommunen ned på skolan. Lärare som är utan fast anställning, men som behövs i skolan, får inte vara kvar hos elever som behöver dem och de som frivilligt slutar ersätts inte med nya lärare. Logiken i detta är icke existerande. Visserligen har det alltid varit skralt inom skolan och alltid har lärare lyckas lösa de problem som kommer med besparingar/anpassningar. 

När det inte finns läroböcker till alla elever får barnen dela, när det inte finns vikarier får lärare offra planeringstid. Dessa lösningar är dock ohållbara. Utbildning av god kvalitet kräver resurser och det kräver att det finns personal på skolan. Vi lärare brinner för att ge våra elever kunskap och en god utbildning och vi behöver ha medel för att möjliggöra det. Norrköpings skolor behöver anställa fler lärare och annan pedagogisk personal.

Om jag som lärare får ge kommunen ett råd anser jag att kommunen gör klokt i att fråga sina lärare vad de kan göra för att underlätta arbetsbördan för lärarna.