Förintelsen minnesdag - SÄ gör vi historien levande

Vi lever i en vÀrld med demokratin pÄ tillbakagÄng i mÄnga lÀnder, dÀr auktoritÀra krafter vinner mark och respekten för de mÀnskliga rÀttigheterna urholkas.

LjustÀndning pÄ Raoul Wallenbergs plats pÄ Förintelsens minnesdag 2020 med anledning av att det var 75 Är sedan förintelselÀgret Auschwitz-Birkenau befriades.

LjustÀndning pÄ Raoul Wallenbergs plats pÄ Förintelsens minnesdag 2020 med anledning av att det var 75 Är sedan förintelselÀgret Auschwitz-Birkenau befriades.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Debatt2024-01-27 07:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi befinner oss ocksĂ„ i en vĂ€rld med spĂ€nningar och krig. Hur och varför ska vi dĂ„ kunna stanna upp och minnas Förintelsen? Forum för levande historia fĂ„r just nu mĂ„nga frĂ„gor och kommentarer i den riktningen, inte minst i vĂ„ra sociala medier. 

Som den myndighet som har i uppdrag av regeringen att uppmĂ€rksamma Förintelsens minnesdag den 27 januari tĂ€nker vi pĂ„ Forum för levande historia att det kanske just nu Ă€r viktigare Ă€n nĂ„gonsin. Att stanna upp, reflektera, minnas och hedra Förintelsens offer. 

Förintelsen av sex miljoner judar grundad pÄ en stark antisemitism. Nazitysklands folkmord pÄ romer och polacker, liksom förföljelse, förtryck och mördande av personer som upplevdes störande eller avvikande, sÄsom personer med funktionsnedsÀttning, hbtqi-personer och politiska motstÄndare.

Forum för levande historias övergripande uppdrag Ă€r att frĂ€mja arbete för demokrati, mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och allas lika vĂ€rde. Det gör vi med utgĂ„ngspunkt i lĂ€rdomar frĂ„n Förintelsens historia, liksom kommunistiska regimers och andra brott mot mĂ€nskligheten i historien. Den historiska vinkeln innehĂ„ller flera aspekter. Historiekunskaper Ă€r viktiga kunskaper i sig, i sin egen rĂ€tt. Kunskap om historien kan ocksĂ„ hjĂ€lpa oss att förstĂ„ och tolka sĂ„dant som hĂ€nder i vĂ„r samtid. NĂ€r vi i vĂ„rt demokratifrĂ€mjande arbete utbildar och fortbildar exempelvis lĂ€rare och elever vill vi skapa diskussion och reflektion kring frĂ„gor som; vilka hĂ€ndelser och processer ledde fram till Förintelsen? Vilken roll spelade antisemitismen? Vilka stod emot? 

I vĂ„r utstĂ€llning Propaganda tittar vi specifikt pĂ„ propaganda utifrĂ„n de historiska exemplen propagandan i Nazityskland och i Sovjetunionen. HĂ€r fĂ„r elever se exempel pĂ„ propaganda och analysera dem i workshops tillsammans med vĂ„ra pedagoger. De fĂ„r lĂ€ra sig om klassiska ”knep” i propaganda, att identifiera dem och fundera över vad som skulle fungera bĂ€st pĂ„ dem sjĂ€lva, eller vilka knep de skulle anvĂ€nda om de sjĂ€lva skulle vilja övertyga nĂ„gon om nĂ„got. De fĂ„r lĂ€ra sig om och diskutera socialpsykologiska förklaringar till varför mĂ€nniskor i kristider har lĂ€ttare att ta till sig vissa budskap och om behovet att söka och finna stöd för sina egna tankar och Ă„sikter hos en grupp.

Det hĂ€r Ă€r bara nĂ„gra exempel pĂ„ hur vi med Förintelsens historia kan bidra till reflektion och lĂ€rande om hur vĂ„rt samhĂ€lle och demokratin ser ut och fungerar i dag. Förintelsen Ă€r en av de historiska hĂ€ndelser som det finns mest forskning om. Vi har ocksĂ„ i Sverige och i andra lĂ€nder haft förmĂ„nen av att ha mĂ„nga överlevande frĂ„n Förintelsen, och nu Ă€ven deras barn och barnbarn, har varit ute i klassrum och berĂ€ttat om sina upplevelser. De har vittnat och uppmanat till vaksamhet nĂ€r vi ser tecken pĂ„ att demokratin hotas, eller tecken pĂ„ att allas lika vĂ€rde ifrĂ„gasĂ€tts. 

Det borde vara en sjĂ€lvklarhet, men tycks vara vĂ€rt att understryka; att uppmĂ€rksamma Förintelsen och dess offer innebĂ€r pĂ„ inget sĂ€tt att förminska andra brott mot mĂ€nskligheten och offren för dessa. 

PÄ Förintelsens minnesdag Àr vi mÄnga vÀrlden och pÄ runt 200 platser i Sverige, som samlas för att uppmÀrksamma och hedra Förintelsens offer. Kommuner, bibliotek, museer och föreningar liksom Forum för levande historia ordnar minnesceremonier, fackeltÄg, föredrag, utstÀllningar och teaterförestÀllningar. TÀnk vilken kraft det finns i det, att sÄ mÄnga mÀnniskor samlas för att minnas och hedra Förintelsen offer. Som försöker ta lÀrdom av historien. LÄt oss ocksÄ tÀnka pÄ det som en aktiv handling, en slags folkrörelse, för att stÄ upp för allas lika vÀrde.