Vi befinner oss ocksÄ i en vÀrld med spÀnningar och krig. Hur och varför ska vi dÄ kunna stanna upp och minnas Förintelsen? Forum för levande historia fÄr just nu mÄnga frÄgor och kommentarer i den riktningen, inte minst i vÄra sociala medier.
Som den myndighet som har i uppdrag av regeringen att uppmÀrksamma Förintelsens minnesdag den 27 januari tÀnker vi pÄ Forum för levande historia att det kanske just nu Àr viktigare Àn nÄgonsin. Att stanna upp, reflektera, minnas och hedra Förintelsens offer.
Förintelsen av sex miljoner judar grundad pÄ en stark antisemitism. Nazitysklands folkmord pÄ romer och polacker, liksom förföljelse, förtryck och mördande av personer som upplevdes störande eller avvikande, sÄsom personer med funktionsnedsÀttning, hbtqi-personer och politiska motstÄndare.
Forum för levande historias övergripande uppdrag Àr att frÀmja arbete för demokrati, mÀnskliga rÀttigheter och allas lika vÀrde. Det gör vi med utgÄngspunkt i lÀrdomar frÄn Förintelsens historia, liksom kommunistiska regimers och andra brott mot mÀnskligheten i historien. Den historiska vinkeln innehÄller flera aspekter. Historiekunskaper Àr viktiga kunskaper i sig, i sin egen rÀtt. Kunskap om historien kan ocksÄ hjÀlpa oss att förstÄ och tolka sÄdant som hÀnder i vÄr samtid. NÀr vi i vÄrt demokratifrÀmjande arbete utbildar och fortbildar exempelvis lÀrare och elever vill vi skapa diskussion och reflektion kring frÄgor som; vilka hÀndelser och processer ledde fram till Förintelsen? Vilken roll spelade antisemitismen? Vilka stod emot?
I vĂ„r utstĂ€llning Propaganda tittar vi specifikt pĂ„ propaganda utifrĂ„n de historiska exemplen propagandan i Nazityskland och i Sovjetunionen. HĂ€r fĂ„r elever se exempel pĂ„ propaganda och analysera dem i workshops tillsammans med vĂ„ra pedagoger. De fĂ„r lĂ€ra sig om klassiska âknepâ i propaganda, att identifiera dem och fundera över vad som skulle fungera bĂ€st pĂ„ dem sjĂ€lva, eller vilka knep de skulle anvĂ€nda om de sjĂ€lva skulle vilja övertyga nĂ„gon om nĂ„got. De fĂ„r lĂ€ra sig om och diskutera socialpsykologiska förklaringar till varför mĂ€nniskor i kristider har lĂ€ttare att ta till sig vissa budskap och om behovet att söka och finna stöd för sina egna tankar och Ă„sikter hos en grupp.
Det hÀr Àr bara nÄgra exempel pÄ hur vi med Förintelsens historia kan bidra till reflektion och lÀrande om hur vÄrt samhÀlle och demokratin ser ut och fungerar i dag. Förintelsen Àr en av de historiska hÀndelser som det finns mest forskning om. Vi har ocksÄ i Sverige och i andra lÀnder haft förmÄnen av att ha mÄnga överlevande frÄn Förintelsen, och nu Àven deras barn och barnbarn, har varit ute i klassrum och berÀttat om sina upplevelser. De har vittnat och uppmanat till vaksamhet nÀr vi ser tecken pÄ att demokratin hotas, eller tecken pÄ att allas lika vÀrde ifrÄgasÀtts.
Det borde vara en sjÀlvklarhet, men tycks vara vÀrt att understryka; att uppmÀrksamma Förintelsen och dess offer innebÀr pÄ inget sÀtt att förminska andra brott mot mÀnskligheten och offren för dessa.
PÄ Förintelsens minnesdag Àr vi mÄnga vÀrlden och pÄ runt 200 platser i Sverige, som samlas för att uppmÀrksamma och hedra Förintelsens offer. Kommuner, bibliotek, museer och föreningar liksom Forum för levande historia ordnar minnesceremonier, fackeltÄg, föredrag, utstÀllningar och teaterförestÀllningar. TÀnk vilken kraft det finns i det, att sÄ mÄnga mÀnniskor samlas för att minnas och hedra Förintelsen offer. Som försöker ta lÀrdom av historien. LÄt oss ocksÄ tÀnka pÄ det som en aktiv handling, en slags folkrörelse, för att stÄ upp för allas lika vÀrde.